onsdag 17 september 2014

De har väntat länge nu...

Underbara älskade...
Vi upphör inte att förvånas ! Varför är det inte för vissa, att få finna sina hem att vara lyckliga i forever after....?

Underbara älskade Kenzo.
Den perfekta familjehunden för den som söker en lite större hund för fjällturen, skogspromenaden, joggingturen och cykelrundan.
Social och trevlig med allt och alla även med familjens katter.

Inte att förglömma att han är vacker som en dag!

Finaste, Hector.
En ung go och glad kille för familjen som söker en mellanhund som hänger med på allt. Go och glad och helt okomplicerad. han funkar bra med allt och alla. ca 45 cm över manken och bara bäst.
Britney och Christina fann sina hem, hans rumskompisar från Coolronan, men Hector!
Varför vill ingen älska honom och ingen annan?
Finaste killen i byn söker sin familj!

Så Jim, han har fått prova på att bo i en egen familj men vill, kan, orkar inte bo som ensam hund. Och självklart vill vi se en lycklig Jim.
En helt underbar kille social och trevlig med allt och alla går finfint i koppel och är lätt att ha med överallt men han blir en olycklig kille utan 4 benta kompisar.
Var finns hans hem? Visst måste det finnas någon som har hund som skulle älska honom och ingen annan.
Galet vacker! Eller hur!

Så för dig som söker den optimala lite mindre sällskapshunden för umgänge mys och långa härliga promenader! Här är hon! Underbara älskade Hedda!
Verkligen en helt unik liten individ! Vem ska älska henne och ingen annan..
Hedda älskar barn och sitter gärna rygg mot rygg med jourhemmets barnbarn när de sitter och pysslar.
Var finns denna lilla sockerbits hem?

lördag 13 september 2014

Rescuebarnen

Vi jobbar med rescuehundar.

Vad är då en rescuehund? En liten en som kommit på avvägar från sin familj, en liten en familjen inte hittar igen, en liten en som ingen vill kännas av, en liten en som aldrig varit älskad, en kvarglömd julklapp, en oönskad födelsedagspresent, en högt älskad familjemedlem som man av ekonomiska skäl tvingats ge upp, en liten en som man gett upp för hundens egen säkerhet då grannarna klagat, en liten en som hyresvärden inte vill veta av, en liten en vars ägare dött.. en liten en... en liten fyrbent ängel...

Ute där finns dom rescuegrupperna som tar sig an dessa våra älskade små...

En sån liten älskad är den här finaste killen REX
Rex klev in på en gård på Irland och höll sig i närheten av gården i två månaders tid. De var inte så att de på gården ville behålla honom utan de fick helt enkelt inte tag i honom. Efter två månader lyckades de till slut fösa in honom i en bil och åkte raka spåret till West Cork Welfare 
Group med honom. Det var i juni 2013....

Tina jourmatte  berättar :Vill här presentera en liten go kille som heter Rex. Han har varit i Sverige sedans juni men vi valde att inte lägga upp honom då han behövde få landa i lugn och ro. Rex är en Bordercollie mix på ca 2,5 år. Han har tillbringat halva sitt liv på ett West Cork och hade inte haft så många intressenter där då han var rädd och skräckslagen. Innan de lyckades fånga in honom hade han drivit runt ett lantbruk i två månader. De lyckades till slut lura in honom med hjälp av gårdens hundar och stängde dörren bakom honom.

När jag första gången fick syn på denna bild så var min första tanke ”honom ska vi ha”. När jag sedan förmedlade till Rescuet att vi gärna ville hjälpa Rex så var det blankt nej. ”Vi skickar inte så svåranpassade hundar till er, ni kommer inte att kunna placera honom”. Ja ja tänkte jag, säger de så, så är det väl så. Hade dock svårt att släppa honom och varje gång jag besökte deras hemsida så tittade han på mig och sa, ”snälla ta mig härifrån”. Jag (Tina) och Ann-Catrin åkte sedan över till Irland för att träffa människorna och hundarna på West Cork och där var han igen, ”Mitt lilla projekt”, visst det låter inte bra men jag hade inte gett upp. Jag fick träffa Rex i den stora hundrastgården och han försökte för sitt liv komma undan, men jag och Katy som jobbar där satte oss i gräset och jag fick till slut klappa honom. Ögonen var så ledsamma och man såg smärtan som han bar på, kan jag lita på dig sa han? Ja det kunde han. Tog åter upp frågan om vi inte fick ta oss an honom och nu fick jag ett positivt svar med mycket tvekan. Jag lovade att jag själv skulle ta hand om honom hemma hos mig och om han aldrig blev redo skulle han få stanna hos mig livet ut. Han var ju ”mitt lilla projekt”.
Nu började förberedelserna för transporten och jag började tveka på mig själv. Vad hade jag givit mig in på? Skulle jag verkligen klara av honom? Jag visste ju vad de sagt på West Cork om honom men nu var det för sent för att backa. Har haft flera rädda hundar hemma tidigare men detta var en nöt att knäcka.
Så kom då äntligen dagen för resan. Vet inte vem som var mest nervös, jag eller de på West Cork. Transportören hade stränga förhållningsregler vad gällde Rex.Halsband, sele och koppel satt på hela resan och det var skrivet att bara jag skulle få handskas med honom när han nådde Sverige. Vilket förtroende, gissa om jag var livrädd? Om någon gång så var det nu det skulle hända att jag tappade en hund.
Så var det dags att möta upp transporten. Jag valde att åka 30 mil och möta transporten istället för 8 mil bara för att i lugn och ro kunna ta emot Rex.
Här ser ni mig krampaktigt hålla i honom. Han var nog inte bara lite rädd utan mycket. Jag vågade inte släppa ner honom på marken utan satte in honom i bilen direkt. Rastning och det fick vi ta när vi kom hem tillsammans med de andra hundarna.
Nu började det knepiga. På rescuet hade Rex flippat ur så fort man satte på halsband och koppel, han rullade, hoppade och försökte bita sig loss så hur skulle jag lyckas? Jag hade hängsle och livrem på dvs halsband och koppel, sele och koppel. Men vad hände? Inget hände! Första veckan utforskade vi bara tomten men efter den så är det Rex som står först vid dörren och bara vill ut på promenad och aktivering.

Men så här bra kunde det bara inte gå. Vi var ju tvungna att få lite bakslag och det var inte i beteende utan vad han fått utstå tidigare i sitt liv. Rex hade svårt att lägga på sig vikt och jag hade känt något smått och litet under huden så jag tog honom till veterinären. Jag var inte helt främmande för fynden som gjordes men jag var väldigt chockad. Vem kan vara så elak?
Alla vita prickar som man ser på röntgenbilden är hagel. Någon elak människa hade skjutit på Rex. Inte undra på att han var rädd för människor. Man kan undra vad mer han har fått utstått.
Vi beslutade att ta prover för att se om han var förgiftad men han har haft tur i oturen. Haglet ligger väldigt grunt och har inte gjort någon skada för funktionen. Ingen blyförgiftning. Detta måste ha hänt för över 1,5 år sedan. Den underbara veterinären kontaktade andra veterinärer i utlandet för att få mer kött på benen. Rex kan gott och väl leva tills han blir 15 år blev svaret, inget att oroa sig för. Lätt att säga men svårare att få in.
Nu har det åter gått en tid och Rex är fortfarande lite rädd i trängda situationer men han är en lycklig kille som älskar livet. Han står först vid dörren och vet inte hur fort vi kan komma ut. Han kommer så fort jag ropar på honom. Han leker och busar med de andra hundarna vilket han aldrig gjorde på rescuet utan han satt i ett hörn och tryckte.
Vad är då slutklämmen på detta? Jo det går om man ger sig katten på det. Jag ångrar inte en sekund att jag öppnade min dörr för Rex. Skam den som ger sig.
Nu kommer det svåra, ska han få stanna eller är det dags för honom att hitta sitt hem? Jag önskar att jag kunde behålla honom men det är inte rättvist för varken han eller mina egna hundar.
Rex söker nu någon som vill fortsätta att bygga upp och stärka hans förtroende.
 Älskade Rex! / Tina

Han är en helt underbar liten kille som nu bara vill leva sitt liv ÄNTLIGEN och med stöd av någon som vill älska honom och visa honom hur underbart livet kan vara.

lördag 6 september 2014

Irland 2,5 timme bort

Vi sätter oss på planet och sen är den där, den gröna ön!
 Så otroligt vackert, landskapet är trolskt och mäktigt på samma gång.
Vill rekommendera alla en resa och då inte till Dublin utan till det fantastiska Irland!

Irland är på så många vis kontrasternas land, i delar med en toppmodern arkitektur och man skapade sitt eget "Silicon Valley" samtidigt som det är ett land buret av en gammal lantbrukskultur och ett land som i andra delar känns föråldrat och i förfall...

I detta land arbetar våra irländska vänner  mot  en föråldrad syn också på djurskydd och djurhållning.
Sju hundar åkte från DogrescueCoolronan i tisdags,
Tack vare adoptörer och jourhem här hemma kunde vi lyfta ut dom. På väntelista in står 17 hundar som inte har någon annan stans att ta vägen.

I dag får vi läsa om kampen om eurona för dessa hundar. Av 4 som kom in i går är 3 i behov av veterinärvård och den här söta lilla staffe mixen Peaches  från ett pound har blivit sjuk i parvo.
 En liten tunn tjej...
Den fina collie  killen blev attackerad av en annan hund i poundet och var tvungen till att sys med 12 stygn. Han kollapsade en stund efter attacken troligen pga chock,
Så rottisen då, med ett ben den inte vill sätta ned, röntgen och  en gammal obehandlad skada men nu en ond svårt infekterad tass..
Så bäbisarna, kommer ni ihåg de små som kom in till poundet med sin mamma innan de ens hunnit öppnat ögonen...
Här är de nu goingarna.. :) och så mamma förståss....undrar igen hur kan man bara ...
  

  

  
Alla smalies är OK och på jakt efter en familj så klart...precis som lilla mamma..

Vill igen skriva Nobodys Dogs!
Chris och Ramona har öppnat sina hjärtan och vänt sin ekonomi ut och in men till slut tar det slut.

Så här kommer det, dagens budskap från våra vänner som vikt sina liv till detta.

The WORD !
*URGENT APPEAL* Guys I am begging for funds the staffie pup I took out of the pound yesterday is now in the vets with parvo that's 3 out of the 4 dogs I took in yesterday that's needed vet care. Please please can anyone donate anything my paypal is empty and I have 41 euro in my bank. My paypal address is https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=_s-xclick&hosted_button_id=D9BBEQKLBF5B4 thank you. Please everyone also keep your fingers crossed for Peaches 

41 euro räcker som ni alla vet inte långt när man går till veterinären...
Kan vi plussa på med en 50 lapp var.. ??

Sätter du in på vårt BG går pengarna oavkortat till DRC
BG 887 9777

TACK!

fredag 15 augusti 2014

Schäferblandraser

Nu ska vi försöka förtydliga informationen om schäfergänget. De söker alla sina alldeles egna hem!

Här är hon först och främst duktiga mamma Missy som tagit hand om sina små på allra bästa sätt.
Missy ( född 1/1 2011 ) bodde på en gård då hennes ägare under tragiska omständigheter plötsligt avled. Det fanns ingen som kunde ta hand om Missy så hon togs då omhand av polisen som lämnade över henne för omplacering till Dog Rescue Coolronan.
En tid efter ankomsten till DRC valpade Missy.

Vem som är far till alla barnen är inte känt men det troliga är att det är gårdens andra hund en colliemix.
Några av valparna har fått hem men det här gänget söker fortfarande.
Valparna föddes den 14 februari 2014.
LUCY
LARISSA
 LANA
LOLLY
BONO
Lucy och Larissa är väldigt lika varandra, Larissa är ljusare i ansiktet. Så har vi den svarta tiken Lana som för tankarna till den vuxna tiken Jet som fått hem i Sverige  tidigare.
Så liten syster yster Lolly som har ett lite annat utseende än sina syskon, men vilken uppmärksam kontaktsökande och trevlig liten tik hon är.
Sist i listan är brorsan Bono. 
Då vi hälsade på var han ute i sin familj, men han har nu kommit tillbaka och söker sitt hem.

Är du sugen på att erbjuda någon av dessa valpar eller mamma Missy ett hem?
Tveka inte att höra av dig! 
De är nu 6 månader och behöver verkligen komma ut ur kennelmiljön.

www.friendsforever.se
friendsforevernu@gmail.com

 Lolly
Lana

onsdag 13 augusti 2014

Nådens år 2014

I bland har verkligheten en tendens att glida lite åt sidan.
 Vi jobbar på här hemma med dessa hemlösa små, med ett fantastiskt stöd och respons från adoptörer, jourhem och andra, men så ibland för oss som jobbar med direkt kontakt med våra vänner på Irland och känner deras frustration över en situation som bara är och bara mal på och som aldrig verkar ha ett slut eller ens har en vecka med en minipaus så undrar man ibland.
Kontaktade Dog Rescue Coolronan om den här tjejen, Sally. 
Finaste Sally blev inlämnad av sin familj till Mulllingar pound, hennes hundkompis i familjen,en långhårscollie hade nafsat mot familjens barn, Sally fick då också göra resan till poundet, hon blev en surrender.
I tre dygn satt hon på samma prick och vägrade röra sig.
Vi ringde till våra vänner på Coolronan, kan ni hjälpa? De hämtade henne dagen efter och flera veckor senare i mitten på juli möter vi henne. Finns inget annat sätt att beskriva henne på än som traumatiserad.
Hon säger inget, gör inget..bara är och hoppas att det ska gå över.
Att ryckas upp från sin familj och komma i pound och sedan i kennel...men ändå... hennes beteende får mig  att undra vad som hänt henne innan hon kom in till poundet?!
Har Chris på tråden när de är på poundet och ska hämta henne, vi väntar här ett tag säger han, det ska komma in en person med en Jack Russel och 4 veckor gamla valpar. Alla vet att 4 veckor gamla valpar i ett pound är inga " överlevare". Att lämna så små valpar till ett pound är lika med att de är döda inom en vecka.
Personen anländer med sin tik. Valparna har inte öppnat ögonen ännu!
Chris och Ramona tar dom med sig, De har större chans hos dom.
Där finns redan den här killen.
En stray.....så mager då han kom in..
Och hem kom en tova från ett annat pound..
Och varför inte, den här killen passade på att busa med en tyngre hund och bröt lårbenet...operation nästa..
Så nu i veckan då på West Cork... man väntar in en hel kull collie/retrivervalpar som ägaren tänkt dränka.
Och så i dag hittar man den här killen
Ett öga är dött och hänger löst i sin infekterade ögonhåla och måste tas bort och hans framben är brutet,
 och så den här tjejen.....
det antas att hon är en avelstik som fått kull,på kull,på kull som det ofta görs på Irland . 
Nu är hon gammal och blind och utkastad, hennes barn kan ha fina papper men inte produktiv är mamma inte önskvärd.
Hon är inte bara gammal och blind, hon är dessutom en hound, en rasgrupp som sällan har någon chans ens som friska unga hundar.
Vi får aldrig glömma att det är frivilliga krafter även på Irland som kämpar på som försöker göra vad dom kan, men som också lever i en ekonomisk verklighet, om inte pengar var ett hinder....
Att ta sig an en sjuk ung hund är ett åtagande, men efter att hunden tillfrisknat finns ändå hopp om adoption och ett nytt hem, ett nytt liv. 
Att ta sig an dom verkligt behövande de sjuka och som passerat 5 är nästan ett självmordsuppdrag, och man vet det,men gör det ändå..klart att även en " äldre" hund  behöver en chans, kärlek och hopp om liv.
Var finns de där hemmen som kan tänka sig att öppna en dörr för någon som fyllt 5.
Finaste Sally söker efter någon med tiden och tålamodet att ge henne utrymme att växa som individ.
Hedda Hooper som är här hemma har inte heller hon några  intressenter också hon har passerat 5.
Visst kan vi väl bättre än så...
Underbara Chopper som ÄLSKAR sällskap och är glad och positiv med kvinnor och är  klockren med andra hundar men får fullständig panik runt män..
Vem ska älska honom och ingen annan ?
Vill du ge ett bidrag till hundarna är vårt BG 887-9777 

fredag 8 augusti 2014

Veckan flyg och nästa veckas

Så underbart!
Så kom dom då, underbara  fullfartsnissen Nathan som verkar ha bara bra dagar uppradade efter varandra och finaste Luke, som verkligen hängde på en skör tråd ett tag, då de först inte tänkte släppa ut honom från poundet då han var så orolig därinne. De var tre bröder Luke Sam och Spencer och från DogrescueCoolronan sa man just det, de är ju bröder, det är klart vi tar alla tre och så fick det bli.
Så i  onsdags fick de  flyga hem och allt gick denna gång enligt planerna. Hundarna flyger ofta väldigt bra vilket är en av anledningen till att vi använder oss av flyget en del då det är en snabbare transport.
Ser  ut som att båda pojkarna dessutom genast fann sina familjer, härligt!




Så kom torsdagen.
Sligo pound är smockfullt med hundar så vi bestämde oss för att göra plats och flyga hem några små själar.
Så ut ur flygburarna i torsdags kom två överlyckliga små tjejer. 
Judy och Rocca!
Här ska det busas omedelbums. Två härliga tjejer.
På Judy hade vi bara en bild ,på henne i lampskärm, så här ser hon ut skönheten.
    Och så bäbis Rocca som behöver gå upp några kilon, men vilken gobit.!
Nu ser vi fram emot nästa vecka då ytterligare två hundar ska få komma ut ur Sligo pound.
Finaste Puzzel en 3 år gammal collie tjej som söker sin familj.
Vill du bli hennes nya familj?
Och så den här godingen som redan har en familj som väntar på henne.

lördag 2 augusti 2014

Antiklimax

I går var vi i väntans tider.
Spencer och Max hade fått kommit ut ur kennlarna i torsdags. Så igår var det deras bror Luke  och vitaminpillret Nathans tur få komma.

Allt var förberett den extra resan till " the department vet" för att Intratrade certificatet ska skrivas var gjord, hälsokollerna gjorda, pass och vaccinationer i ordning och hundarna körs till flygplatsen, en timmes resa bort och checkas in i god ordning.

Sen får hundarna vänta i sina transportburar i lagerbyggnaden där de checkas in på att personal ska komma och köra dom upp till flygplanet när det väl landat. Det är ett vändande flyg, Stockholm-Dublin-Stockholm.

Chris och Ramona väntar en stund, ca 10 minuter bort från flygplatsen, men när de inte hör nåt åker de hem. Vi hör inte heller nåt utan antar att allt är i god ordning då planet redan lyft och är på väg tillbaka till Stockholm.
Så kommer samtalet!
Hundarna står kvar i lagerlokalen!
Man har aldrig varit och hämtat dom!

Mycket har vi varit med om, men det här! Att inte hämta upp hundarna och att heller inte meddela att man inte tänker lasta dom ombord.
De får hämtas tillbaka till DogRescueCoolronan, Chris och Ramona är nu hemma, en timme bort, så det blir ytterligare en timme av sitta i bur till ingen nytta.

Det här är sååå INTE OK!
Enligt alla regler om transporter med djur inklusive IATAS egna så ska alla transporter med djur ske så skyndsamt som möjligt och prioriteras i alla led.
Så tråkigt! Både Luke och Nathan har familjer som är nyfikna på dom som nu förstås blev besvikna.
Chris och Ramona har ägnat 6 timmar på en dag till vad nytta?
Det ska nu göras en ny hälsokontroll av samma hundar nästa vecka, då de förhoppningsvis kommer iväg på onsdagen och så för hundarna då, som får åka kors och tvärs till ingen nytta.

Skitdålig rent utsagt!

Flygbolagen svär sig alltid fria i detta, de betalar aldrig några ersättningar för nåt extraarbete och prioriterar passagerare och bagage.
Skärpning!

Bloggintresserade